Led there be Light

Jo viime talvena vaihdoin osan salongin lampuista ledeiksi, nyt tein loput. Virran kulutus tippuu noin kolmannekseen ja valot ovat kestävempiä. Suurin ongelma venesähköissä on korroosio. Koko ikäni olen tehnyt liitoksia apikolla tai sokeripaloilla ja sitten muutaman vuoden jälkeen ihmetellään missä katkos on. Oppia ikä kaikki, mutta vasta Vendan tuonti reissulla tutustuin parempaan systeemiin kun vaihdettiin pilssipumpun siipipyörä ja samassa uusittiin sähköliitokset. Eli kutistusjatko tinalla:

Lamput1

Tämä pieni pirulainen muuttaa koko leikin. Esim. Motonetistä saa, eikä maksa paljon. Asentamiseen toki tarvitaa lämpöpuhallin (ja siten maasähkö), joten niitä sokeripaloja ja apikoja pitää rahdata mukana akuuttitilanteita (ja toistuvasti avattavia liitoksia) varten.

lamput3

Lämpöpuhallin maksaa muutaman kympin. Näissä kutistusjatkoissa oikeastaan yllätti se, kuinka nopeita ja helppoja ne on asentaa. Muutamaa eri kokoa kannattaa olla (meillä pun, sin ja kelt.), että liitettävät johdot saa mukavasti pysymään paikallaan asennuksen aikana, joskin kyllä siitä johdostakin voi kiinni pitää sen ajan kun liitosta lämmittää. Lämmittäminen vie 10-20 sek. Jatko supistuu vesitiiviisti johtojen ympärille ja tekee korroosioresistentin tinaliitoksen. Kahden johdon liittäminen samalle puolelle liitosta ja esim. 2->1 liitos onnistuu myös hyvin, jos ottaa kokoa isomman jatkon. Hyvä kuorimapihti on myös ehdoton apuväline. Tässä muutama kuva jäljestä. Kyllä näillä taas mennään muutama merimaili.

lamput2

lamput4

lamput5

 lamput6

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *